Followers

15 March 2010

Luahan hati~

Posted by SnoW cRysTaL at Monday, March 15, 2010


Assalamualaikum..

eceh..mcm sopan lak pembukaanya..haha..Da lama aku tak post ape2 kat cni..berkunjungnya ari2,tp just check org lain punye entri..Ye la,skarang agak busy(busy la sgt aku ni)..bila ada masa pun mcm tak ada mood.Hari ni ntah kenapa hati aku terbuka nak post entri(bajet  mcm bertahun2 tak post je )..kekeke

Sebenarnya x ada apa nak cerita,tp just latest updates from me..currently.aku tak berapa sihat.Selesema burung..Eh,bukann.selesema biasa jer..Dah la ramai patient tb ari ni..kang snang lak jangkit..eh?ada kaitan ke???memandai jer aku wat teori sendiri..haha..abaikan..Pg td, aku terserempak ngan 2 pupu aku,dtg wat x-ray sbb accident 3 bulan lepas..hmm,kecik kan dunia ni??Tak ada point penting pun,saje nak bgtau..hehehe..
Back to aku punye selesema..aku nak cerita jugak,sebab aku kan ngengada..Dari minggu lepas skit tekak,then semalam start selesema + sakit kepala + rasa cam demam.Abes klas pg aku ponteng,msej lecturer pun aku ignore jer..Tp alhamdulillah,lepas 2 hari telan ubat n pantang ais, rasa mcam da hilang skit kpala,batuk n sakit tekak..Tp….yg makin parahnya selesema.Adoi, naik rimas aku dibuatnya.Rasanya,aku smayang pun makin cepat sbb tak tahan rimas…Adeh,ni baru ujian kecik.Ya Allah,kau tetapkan lah hatiku dalam menunaikan ibadahMu.

Semalam parent aku dtg..terkejut gak..Tp mmg dr tengah hari da pelik  family aku ni.Mana pernah diorang nak tepon tengah ari buta semata-mata ckp teringat kat aku..Hoho..punye la saspen aku duk pikir smpai ptg.Mcm tau2 jer aku tak sihat~Then,ktaorang g la mkan kat area pngkalan chepa.Aku nak bwak g kedai makan best,tp tak ingat jalan + masa terhad.Waktu tu da dekat2 maghrib,sbb sbelum amek aku,dorang stuck dlm traffic jam.Jadi,akhirnya makan kat medan selera biasa jer..Ok la tu,dpt mkan ngan family.Lgpun ak da mkan dah msa blik klas tu.*Hepi..XD

Ni sesi luahan hati plak.Lately,ramai kwan2 skolah mnengah add aku kat facebook.Aku hepi la,yg tak hepi nye aku tengok semua dah berubah.Ye la,kan dah besar pnjang semua.Ramai dak2 hostel da free hair.Klu dak luar aku tak heran la..biasa kan,sbb ak tau diorang mmg camtu dr dulu.Hmm,free hair perkara biasa,tp fesyen2 berkemban mcm nak terlucut kain n tindik2 sume ape kes??(eh,adekah aku teroverreact??)Plus,msa skolah dr klas arab.Klu klas aku tu,aku rasa biasa la kot...Ni aku bukan mngutuk,ok??ade aku ckp hodoh,buruk,jelek???tak der kan...aku ckp aku sedih jerr..Aku ngaku aku sndri pun tak bagus dalam hal2 mcam ni.W/pun dulu2 tak berapa nak ikhlas pkai tudung,tp aku tetap bertudung.Kira kurang la kot dosa..tp x bley ckp tak berdosa,sbb pkai tdung bwal jer tanpa ank tudung + slempang2 sume(tau pun dosa,tp aku buat jugak,haisy).Aku pernah terbaca,tp tak tau la nak letak dalilnya..sbb mlas nak trace balik.Klu lidah kita berzikir walaupun hati lalai,insyaallah,lidah tu yg akan selamatkan kita walapupun niat tak berapa ikhlas.Klu seorang itu bersolat tp mencuri,insyallah lama kelamaan solat tu akan menghentikan perbuatan mencuri tu.

Aku tak nak komen lebih2,sebab kesudahannya masih blum pasti.Maybe kat penghujung hayat nanti,diorang ni yang lebih bagus dari org yg hari2 baca quran tu.Entah2 esok lusa aku jadik pencuri ker,perompak ke ak tak tau kan..nauzubillah..Semuanya kuasa Allah.Kita sebagai manusia setakat memperingati antara satu sama lain.Itu pun ada adabnya,jgn main sindir jer..Semoga kita semua dapat berubah ke arah yang lebih baik..

*Eh,kenapa entri ni aku rasa ade mood ustazah sket??Abaikan..



1 comments:

nz on March 16, 2010 at 8:36 PM said...

bismillah..

drpd entry awk, sy dpt rasa ape sbnrnya yg disampaikan. sama ada awk tahu atau tak, Allah amat menyayangi hamba2Nya yg risaukan keadaan saudara2 nya, yakni ada perasaan sedih apbl tgk iman dan amal saudara2 nya yg makin rapuh krn terikut kata2 syaitan dan nafsu mereka.

tahukah awk bahawa 'rasa risau' begini adlh antara sunnah nabi SAW? nabi SAW terlalu risaukan iman dan amal umatnya yg jauh drpd kehendak Allah hinggakan baginda menangis mlm2 hari minta Allah ampunkan umatnya, dan baginda tak putus asa menyebarkan ajaran Allah wlupon sentiasa pulang ke rumah dgn baju berdarah akibat dibaling batu dan sbgnya.

semoga Allah beri awk kefahaman yg lebih jelas tentang iman dan amal seorg hamba.

dan semoga Allah beri kita peluang utk sempurnakan iman sblm mati.

yakin lah, hati-hati manusia ini dipegang oleh Allah, maka berubahnya hati kita adlh atas kehendak Allah semata. doa lah semoga Allah beri kita kekuatan utk taat perintahnya dan jauhi lah syirik khafi (syirik kecik) di mana kita harus yakin hanya Allah yg ada kuasa dan makhluk tidak ada kuasa langsung.

insyaAllah

salam perkenalan =)



 

-SnoW CrystaL WorLd- Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template and web hosting Graphic from Enakei