Followers

25 November 2009

Rumah Idaman

Posted by SnoW cRysTaL at Wednesday, November 25, 2009
Prolog
Korang penah terpikir x pocong tu wujud ke x??Pocong mengikut definasi ialah roh orang mati yang terperangkap dalam kain kapan.Mengikut kepercayaan orang tempatan,roh orang mati akan merayau2 di atas bumi selama 40 hari.Jadi,selepas 40 hari,tali yang ikat kain kapan tu akan tertanggal dan roh akan meninggalkan bumi menuju ke alam seterusnya(wallahualam).Roh yang talinya tidak tertanggal selepas 40 hari tu la dikatakan pocong.Pocong akan bangkit dari kubur untuk meminta sesiapa meleraikan talinya.Ada jugak yang kata , sepatutnya sebelum lubang kubur ditutup, ikatan di kepala mayat si mati perlu lah dileraikan terlebih dahulu.Jadi, mayat tu menjadi pocong sebagai tanda protes kerana ikatannya tidak dapat dileraikan.

Then,ade pulak cara2 nak elak dari pocong approach kita, andai kata kita terserempak ngan makhluk Allah yang satu ni.Menurut mitos,pocong sebenarnya melayang, dan bukannya melompat!!Benarkah??Di zaman serba canggih ni,most of Malaysian and Indonesian thought that Pocongs are hoping,atau dalam bhasa melayunya melompat,ala2 hantu cina .Salah satu sebabnya kerana pelakon2 dalam filem seram tu lebih senang melompat dari melayang.Jadi,minda2 orang zaman kini disogokkan dengan imej2 terbaru pocong, hasil ciptaan pengarah2 terdahulu.Pernah x korang2 semua terjumpa pocong??Ada yang aku terbaca,kalau terjumpa pocong,ade 2 cara untuk elak dari dikejar pocong.1st, meniarap, 2nd, lari tp jangan ikut jalan straight,lebih kurang mcam kalau dikejar babi la,lari bengkang-bengkok.hmm..macam2 la yea..Sejauh mana kebenarannya,wallahualam..(ps:sumber dari wiki and forum)

Bila pikir2 balik,pocong ni used to be the least type of ghost i'm afraid of.Tp pocong ni sort of popular jugak kan??sampai ader movie pocong 1,2,3...Kalau dulu2 aku lebih takut kepada hantu yang rambutnya panjang mengurau tu..huu,serem la ak menaip post ni..Nasib baik petang.Malam ni sah aku tido x tutup lampu..kalau x,baju yang tersangkut kat dinding pun aku ingat something else.Eh,kenape tiba2 aku citer pasal pocong yer??haha..mesti korang heran,tajuk entry rumah idaman,tapi post pasal pocong.Maybe some will think,

"rumah idaman dia kubur kot,nak yang luas n bercahaya"

Ini adalah gara2 blog budak2 u aku yang crite psal kejadian yang pernah berlaku melibatkan pocong.Aku pun terus la search pasal pocong,,sbb curious sangat..

************************
haha,lol...Sebenarnya, ni draft tajuk untuk previous entry aku,atau senang crite draft post smalam la.But not exactly draft,tp draft dalam otak jer.Semalam lepas balik dr department,aku pn mencari la post2 yang disediakan oleh kerajaan dalam website rasmi spa..then terscroll la kat part2 gaji ni..Lepas tu,mula la,fikiran aku melayang2 ke masa depan..Apalagi,tangan aku gatal jer taip kat google carik rumah2 untuk dijual.Tengah browsing, terjumpe satu banglo kat Kemensah Height,rumah 9 bilik,ader swimming pool...Memang mewah habes,and cantik jugak.Guess what??Harganya,RM4150,000..WAHHHs
Mati hidup balik pun belum tentu dapat beli..Lain la kalau aku kawen dengan jutawan.Lepas tu,aku search pulak pasal design2 untuk rumah yang aku berminat untuk guna in da future.I really think about da future,aren't I?Hahaha..

X payah la aku cerita detail pasal rumah idaman aku dalam post ni,kang jadik post rojak pulak..Dah la sebelum2 ni memang rojak pun..Entry untuk esok,adalah tajuk yang sama(ceh,bgtau siap2..tu pun klau aku x ubah fikiran la..)
next time will be the real one..hehe


p/s:Check out my next entry for today..Gilo r aku wat 2 entry sehari..
x nak baca pun x ape,sbb next entry is my special entry,aku tujukan kepada insan yang sangatttt aku sayang.

0 comments:



 

-SnoW CrystaL WorLd- Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template and web hosting Graphic from Enakei