Followers

29 June 2011

Pengalaman kerja pertama

Posted by SnoW cRysTaL at Wednesday, June 29, 2011
Assalamualaikum.

Mungkin antara korang ada lagi yang masih belum tahu aku sekarang bekerja kat kiosk tudung.Kerja dobi tu aku tak jadi ambik.Elok je sehari sebelum aku start kerja,adik kiosk tudung kol aku.Setelah pikir masak,timbang-timbang buat decision nak pilih yang mana satu,akhirnya aku pilih kerja kiosk.Sebab?Aku rasa aku lebih perlu asah communication skill (jurujual mesti la dapat improve communication skill kan,hoho) berbanding skill basuh and gosok baju + gaji ok walaupun kerja lebih masa dari dobi,tapi aku rase kerja tak penat macam kerja kat dobi.

Hari ni dah masuk hari ke-3 aku kerja..agak teruk la pagi tadi ,sebab aku sorang-sorang terkial-kial bukak kiosk. Aku tak berapa cekap lagi nak bukak kiosk,besi sangkut terjungkit sane sini(jual tudung banyak besi sangkut),sampai time ade customer pun aku tak siap2 lagi.Siap customer kene tolong aku pegang,ngeh3...nak buat camne,malu tak malu terpaksa mintak tolong.Sampai terputus tali sandal and luka jari,huhu.Takpe,mula-mula kan,lame2 da biasa.

Yang paling best,bos baik.Baik sangat2..Dari hari first belanje aku,serba salah dibuatnya.Dalam 3 hari ni,tiap2 hari belanja.Hari ni,macam biase ptg2 belanje mkanan ringan2,malam family die belanje makan lak.Aku pesan yang murah2 la,segan kot nak order mahal2..Dorang tak nak terime.Tadi aku ingat nak pesan air sirap,die ckp "takkan air sirap je?laici minum?"..Adoi..Makan plak,aku ikut je la anak2 die makan,nasi goreng daging merah,tapi aku tukar nasi putih.Dari mula dia duk perhati aku makan,tak puas hati aku makan kering mcam tu je.Asyik offer aku tambah telur dadar.Tak cukup tu,dia suruh anak dia tambahkan daging untuk aku..huhu,kesian anak die. Tadi plak die suruh aku ambik shawl kat kiosk tu untuk aku pakai,free je.Die offer shawl baru yang rm20.Aku segan yang rm20,aku amek la yang shawl rm10 je,aku bagi alasan aku tak reti pakai jenis rm20 tu.Lepas tu die kasi 2 shawl + 1 inner.Aku sangat-sangat serba salah,sebab aku baru 3 hari kerja,tapi bos layan aku macam aku dah lama kerja,huhu.

Kedai sekeliling pun ok,pekerja2 kat kedai depan and tepi kiosk baik cume aku tak ramah sangat,huhu.Aku harap aku dapat buat yang terbaik la.Kalau sales naik,dapat komisyen lagi,hehe,..Bulan puasa,cepat dtg!!

3 comments:

Jey on June 29, 2011 at 8:55 AM said...

best ar ang..bos baik..
bos aku? taik idung masin!!haha, sposen pun berkira..

miss nimnim on June 29, 2011 at 10:27 AM said...

bestnye kamuuu..hehehe..nt leh minta shawl free satu or due hak3...selamat berjaya amy ^^

SnoW cRysTaL on June 29, 2011 at 11:19 PM said...

Jay-huhu,takpe,klu baik sangat,kita plak yang serba salah dibuatnye,huhu..ang keje ape jay?

nim-haha,nnt dekat2 raye aku beli la kat kiosk sendiri,dpt harga murah,hehe..



 

-SnoW CrystaL WorLd- Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template and web hosting Graphic from Enakei